Da skriget kom ind i malerkunsten

Da skriget kom ind i malerkunsten

I 1893 kom skriget ind i malerkunsten – nemlig da den norske maler Edvard Munch blev færdig med sit maleri “Skriget”, der hører til blandt de mest berømte malerier i hele verden.

I dag findes billedet i fire versioner, og gallerier over hele verden ville gallerier være lykkelige for at få lov til at sælge dem. Det får de nu ikke lov til – de tre hænger i Norge med to udgaver på Munch-museet og det tredje på det norske nationalgalleri, og det fjerde, som er i privateje, er for ikke så længe siden solgt via en auktion i New York, så det kommer ikke på markedet foreløbig.

Japansk inspiration

Edvard Munch var blandt andet inspireret af japanske træsnit, da han gik i gang med at arbejde med motivet, som er et ansigt, der skriger sin nød ud over verden med en mimik, der kan virke gruopvækkende. Farverne er stærke og præget af orange toner – og det hævdes, at Edvard Munch på det område var inspireret af farverne over Oslo i årene op til maleriets offentliggørelse. Himlen var præget af stærkt farvede solopgange og -nedgange på grund af vulkanudbruddet i 1883, da den indonesiske vulkanø Krakatau eksploderende – et udbrud, der var så kraftigt, at det påvirkede klimaet over hele jorden.

Et vanskeligt sind

Edvard Munch havde et vanskeligt sind og havde perioder med depression og voldsomme udsving i sin psyke. Dette afspejles også i hans maleri Skriget og i det hele taget i mange af hans billeder. Hans billeder viser tydeligt, hvordan hans sind har svinget, både med store problemer og med rolige perioder. Så hvis man ser på hans billeder i sammenhæng, kan man se tydelige skift mellem hans gode og svære perioder, og Skriget står som et af billederne allermest kraftigt udtryk.

0 Kommentarer

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

*